Doe mij zo’n leuk regeltje

Slogan, Slagzin, Tagline, Baseline of Pay-off? Van alle namen is de 'Slogan' de naamgeving met de meeste geschiedenis. Afkomstig van sluagh-ghairm hetgeen in het Schots-Gaelisch 'Oorlogskreet' betekent. 'Slagzin' is de Nederlandse vertaling hiervan en als zodanig hebben wij het ook in het grootste deel van de 20ste eeuw gebruikt. In de jaren 70 bracht de filmindustrie ons de 'Tagline'; het regeltje dat er in de film het meest uitsprong en een synoniem werd voor de film. De 'Baseline' komt van het regeltje wat als toelichting onder een vaak onduidelijk merknaam staat, het vertelt wat het bedrijf doet. En de Pay-off, de term die wij nu het meest gebruiken, was van origine de samenvatting van de advertentie. Mocht je alleen de headline en de Pay-off lezen begreep je toch de volledige boodschap.

Een Pay-off is vandaag de dag een kernachtige verbale uiting van een onderdeel van een ideologie, van een organisatie of beweging, of van een commerciële doelstelling van een bedrijf. In het Nederlands betekent dit dat een Pay-off een strategisch doel vertegenwoordigt en niet zomaar 'een leuk regeltje' is.

Door de jaren heen verzorgde Make your Mark vele Pay-off's. Om hun doel goed te begrijpen geven wij hierbij de situatie aan met de strategische uitleg en telkens onderaan de tekst de Pay-off die deze strategie diende.

Wij zijn er als u er niet meer bent

CUVO Uitvaartzorg had de noodzaak om in gesprek te komen met mensen over uitvaarten. Echter, als je over je uitvaart spreekt, praat je over je dood en dat vinden mensen moeilijk. Make your Mark deed een onderzoek naar wanneer mensen wèl over hun uitvaart zouden willen praten. Dat bleek eenmalig te zijn; om het te regelen. Mensen bleken ontvankelijk te zijn voor de garantie dat het goed geregeld is. En daarna nooit meer.

In Villa Paagman wonen de mooiste verhalen

Paagman startte een kinderboekenwinkel. Hier werd een wedstrijd aan gekoppeld waarbij kinderen een naam voor de nieuwe boekenwinkel mochten verzinnen. Dit werd Villa Paagman. Het was de doelstelling van Paagman om aan de jonge geesten uit te dragen dat hen een boekenbeleving te wachten zou staan en dat je er voor alle soorten kinderboeken terecht zou kunnen.

Wij vertaalde dat in:

In Villa Paagman wonen de mooiste verhalen

Bloemen van Snijder

Snijder Bloemen is het meest ambitieuze bloemenbedrijf van Den Haag. Ondanks dat ze het imago hebben van een kiosk is Debby, de ondernemer achter het bloemenconcept, een razende marketeer. Inmiddels hebben wij een website voor particuliere en zakelijke klanten in de lucht geplaatst en al vele campagnes voor haar gevoerd. Voor Snijder is het van belang dat ze met de Pay-off verschillende bloemmomenten kan claimen en toch consistent kan communiceren. Wij schreven voor haar:

zeggen… …bedankt! …het spijt me! …gefeliciteerd! …ik hou van jou!

It's playtime!

Tot grote frustratie van Robbert Max van den Ende waren allerlei online dozenschuivers zich aan het meten met de Max Guitar Store. Een behoorlijk scheef vergelijk, want een winkel met personeel en voorraden om direct te kunnen bespelen, kennen toch een ander prijskaartje dan een loods met dozen en twee magazijnmedewerkers. Make your Mark kreeg de opdracht om daar iets aan te doen. Het enige direct begrijpelijke verschil is dat je bij online winkels niet je 'cord pickin' fingers' uit de mouwen kunt steken om het te proberen voor je koopt. Bij Max Guitar wel.

Wij schreven voor hen:

It's playtime!


Internet, bellen en TV voor een Hollandse prijs

T-Mobile vroeg Make your Mark om internet, vaste telefonie en TV profider Online te verzelfstandigen en af te splitsen van het merk T-Mobile. Make your Mark koos de propositie waarin iedereen, zelfs Brit Dekker, zelf haar internet aan kan sluiten. Om te laten weten dat er financieel ook een gewin was ontwikkelde Make your Mark de volgende Pay-off:

Internet, bellen en TV voor een Hollandse prijs

Een slachtoffer beleeft het elke dag opnieuw

Slachtofferhulp maakt zich sterk voor slachtoffers met een trauma van een ongeval, terreur, mishandeling of geweld. Voor een wervingscampagne werd gevraagd of wij een campagne wilde ontwikkelen met een nieuwe Pay-off die mensen doet inzien waarom slachtoffers (langdurig) hulp verdienen. Make your Mark schreef:

Een slachtoffer beleeft het elke dag opnieuw

Een slechte notaris bestaat niet, een die beter oplet wel

Bij het passeren van de acte bij Ellens & Lentze voor de partnertoetreding van Sainah Reis in Make your Mark, spraken we kort met de notaris over reclame. Hij vond het jammer dat hij geen reclame kon maken. In de eerste plaats omdat hij zich dan af zou zetten tegen zijn collega-concurrenten, wat hij niet wilde omdat het een heren business is. In de tweede plaats vond hij dat hij zich niet kon onderscheiden van de andere notarissen. Dat ondervonden wij anders dus stelden wij hem voor om een campagne voor hem te ontwikkelen.

De Pay-off vertelt precies waarom je bij Ellens & Lentze notariaat & mediation moet zijn

Vierstroom, supporter van zelfstandigheid

Vierstroom is de grootste zorggroep voor ouderen in het Groene Hart van Nederland. De zorggroep bestaat uit vier organisaties die verschillende diensten aanbieden van hulp tot verpleging aan huis. De zorg staat voor een grote uitdaging, de babyboomers worden 90+ en daarmee wordt er een tekort van 300.000 zorgkrachten en 30.000 zorg artsen verwacht. Het geluk is dat ouderen zelfstandiger zijn dan ooit tevoren en zelfs de voorkeur hebben om onafhankelijk te blijven. Door niet meer in te gaan spelen op wat wij vinden dat ze nodig hebben, maar dat vanuit hun onafhankelijke perspectief te belichten, heeft Make your Mark deze pay-off ontwikkeld:

Vierstroom, supporter van zelfstandigheid

Paagman, privileges die u verdien

Een discrepantie tussen internetprijzen en winkelprijzen zorgde voor veel onrust in de winkels van de Haagse boekhandel Paagman. En waarom zou je eigenlijk online minder betalen dan wanneer je naar de winkel komt? Er was behoefte aan een persoonlijk kortingssysteem, toen werd de hulp van Make your Mark ingeroepen. We deden onderzoek naar het soort pas dat mensen wel en niet zouden willen hebben en waar de voorkeur naar uit gaat. Alleen op te bouwen voordeel bleek niet voldoende populair, er moest iets extra's aan gekoppeld zijn. Make your Mark deed de suggesties voor de verschillende extra's die aan de pas gekoppeld konden worden en hiermee werd de naam PrivilegePas bedacht.

De bijpassende Pay-Off werd

Hartaanval? De beste kans maak je met de ambulance

112 mag je niet zomaar bellen voor een ambulance, dat weet iedereen. Maar heeft u het vermoeden van een hartaanval dan liever wel. In de ambulance wordt namelijk direct een ECG (hartfilmpje) gemaakt die met de dienstdoende hartchirurg wordt gedeeld. De hartchirurg leest hieruit af of u inderdaad een hartaanval heeft, en haast zich dan even snel als de ambulance naar het ziekenhuis. Als u op tijd gedotterd wordt, is er nog geen weefselverlies, wat een groot voordeel is voor het herstel. Make your Mark kreeg de opdracht om een campagne maken voor deze uitzondering waarbij je juist wél 112 moet bellen.

De Pay-off werd:

Hartaanval? De beste kans maak je met de ambulance